Ouderdomsaandoeningen

Antwoord op al uw vragen

De vier pijlers van het diabetesdieet

Uiteraard moet de voeding van alle diabetici gevarieerd zijn. De samenstelling zal gericht zijn enerzijds op het bestrijden van overgewicht en stabiliseren van de bloedglucosewaarden, anderzijds op de preventie van hart- en vaataandoeningen door het promoten van een hoge vezelinname en het beperken van vetten, vooral verzadigde vetten.

Te onthouden

Pas wel óp met snelle suikers (limonade, frisdrank, suikergoed, jam, honing, enz.): die moeten vermeden worden zowel tijdens als tussen de maaltijden.

Doelstellingen

  1. Kies voor voeding waardoor u kunt leven zoals ieder andere persoon van dezelfde leeftijd, hetzelfde geslacht, dezelfde grootte, hetzelfde gewicht
  2. Streef naar de meest perfecte bloedsuikerwaarden en voorkom te lange perioden van hyperglykemie en hypoglykemie. Dat alles natuurlijk in functie van de streefdoelen in de bloedglucosespiegel die door uw arts bepaald zijn.
  3. Voorkom dat uw aders verstopt raken door een hoge bloeddruk en verhoogde cholesterolwaarden te vermijden. Beperk daarom de inname van zout.
  4. Gun u het plezier om te eten wat u lekker vindt. Kortom, om aan tafel te gaan!
  5. Een rookstop is absoluut aan te bevelen.

Type 2-diabetes: het ideale dieet

  • Eet meer koolhydraten, verspreid over de dag. Vermijd wel de snelle koolhydraten.
  • Vermijd vetten.
  • Beperk vlees, kaas en alcohol.
  • Eet drie maaltijden per dag en neem eventueel daartussen een pauze om tien uur ’s morgens en een vieruurtje. De regel luidt: ‘eet vaker zonder meer te eten’.
  • Val een beetje en regelmatig af
  • Compenseer een uitspatting de volgende dag met evenredige soberheid.
  • Sla geen maaltijden over tijdens een behandeling met bloedglucoseverlagende sulfonamiden of met gliniden (risico op ernstige hypoglykemie).
  • Neem geen dubbele dosis medicijnen bij zeer overvloedige maaltijden.

Let op!

Niet al het voedsel heeft dezelfde werking op de bloedsuikerspiegel. Door de inname van bepaald voedsel stijgt de bloedglucosespiegel veel sterker, bijvoorbeeld brood en aardappelen. Rijst en deegwaren doen dat juist tweemaal minder. Andere producten, zoals peulvruchten, veroorzaken een stijging van de bloedglucose-spiegel die vier- tot vijfmaal minder is dan brood. De boodschap is duidelijk: elk soort voedsel, met dezelfde hoeveelheid koolhydraten, heeft zijn eigen werking op de bloedglucosespiegel.

Een uitgebalanceerde voeding, samen met regelmatige fysieke inspanningen, is de eerste behandeling tegen diabetes. En dat geldt voor type 1 en type 2. Soms, in geval van type 2-diabetes, kan alleen al een goede eetgewoonte de bloedglucosespiegel stabiel houden.